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there is no right color in the wrong one

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2021
Inkjetprint auf Acrylglas
110 x 72 cm

2021
Inkjetprint mounted on acrylic glass
110 x 72 cm

Farbkarten sind Referenzobjekte, die mitfotografiert werden, um bei der Bildbearbeitung den „richtigen“ Farbton zu bestimmen. In der Werbefotografie spielen sie eine wichtige Rolle, um eine präzise und überzeugende Farbwirkung zu erzielen. Neben der Beziehung zwischen der Farbe des fotografierten Objekts und der jeweiligen Aufnahme, hat das Farbraster auch Einfluss auf die Beziehung der Farben zueinander, weil der Algorithmus zur Farkorrektur alle Farbwerte mit Bezug auf das jeweilige Farbschema und dessen Referenzfarben anpasst. Farbwahrnehmung wird somit technisch normiert und einer vermeintlich objektiven Referenz angepasst. „there is no right color in the wrong one“ stellt diese ästhetischen und wahrnehmungspolitischen Aspekte des unscheinbaren Referenzobjekts Farbkarte frei und erinnert dabei auch an die Sachlichkeit und Reduktion modernistischer Kunstbewegungen.

– Nicolas Oxen

Color cards are reference objects that are photographed in order to determine the “right” color tone during image processing. In advertising photography, they play an important role in achieving a precise and convincing color effect. In addition to the relationship between the color of the photographed object and the respective image, the colour grid also influences the relationship of the colors to each other because the color correction algorithm adjusts all color values with reference to the respective color scheme and its reference colors. Color perception is thus technically standardised and adapted to a supposedly objective reference. “there is no right color in the wrong one” exposes these aesthetic and perceptual aspects of the inconspicuous reference object of the color chart and thereby also recalls the objectivity and reduction of modernist art movements.

– Nicolas Oxen