the undeciphered meaning of …

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2024
Hard drive scratched, intaglio ink, 8-part series,
15 x 10 x 2.5 cm

2024
Festplatte geritzt, Tiefdruckfarbe, 8-teilige Serie,
15 x 10 x 2,5 cm

From a contemporary perspective, information transfer and knowledge storage are closely intertwined with the materiality of digital media. On hard drives and chips, both human- and machine-generated information is stored and retrieved in binary code – a numerical system composed of ones and zeros. This ‘language’ of the digital world not only makes knowledge accessible but also shapes and organizes it.

For the series „The Undeciphered Meaning of …“, Johannes Raimann utilizes defective hard drives, whose informational content has become unreadable, yet whose material still bears the imprint of that data. These storage devices, often containing private and likely banal information, are combined by the artist with historically undeciphered written and symbolic artifacts, such as the Phaistos Disc (from the Bronze Age) or the Voynich Manuscript (circa 1500 AD).

On each hard drive, the characters or pictorial symbols of one of these enigmatic artifacts are etched in an archaic manner, further damaging the underlying digital data. The titles of the works provide insight into the model of the hard drive and the specific written fragment it contains – yet both the data on the drive and the etched symbols remain inaccessible.

– Julia Reich

Informationstransfer und Wissensspeicherung sind aus zeitgenössischer Perspektive eng mit der Materialität digitaler Medien verknüpft. Auf Festplatten und Chips werden sowohl durch Menschen als auch automatisch generierte Informationen im Binärcode – einem Zahlensystem bestehend aus Einsen und Nullen – gespeichert und abgerufen. Diese „Sprache“ des Digitalen macht Wissen nicht nur zugänglich, sondern formt und organisiert es zugleich.

Für die Serie „The Undeciphered Meaning of  …“ nutzt Johannes Raimann defekte Festplatten, deren Informationsgehalt zwar unlesbar geworden ist, deren Material jedoch weiterhin die Spuren dieser Information trägt. Diese Datenträger, die oft private und wahrscheinlich banale Inhalte speichern, kombiniert der Künstler mit unentschlüsselten historischen Zeichen- und Schriftartefakten, wie dem Diskos von Phaistos (Bronzezeit) oder dem Voynich-Manuskript (ca. 1500 n. Chr.).

Auf jeder Festplatte sind die Schriftzeichen oder bildhaften Symbole eines dieser rätselhaften Artefakte in archaischer Manier eingeritzt, sodass die darunterliegenden digitalen Informationen zusätzlich beschädigt werden. Die Werke tragen Titel, die sowohl das Modell der Festplatte als auch das jeweilige Schriftfragment benennen – doch bleibt der Inhalt der Festplatten und der eingeritzten Zeichen unzugänglich.

– Julia Reich